Svar: Mad-spørgsmål - 11 mdr.
23. oktober 2020
Alder:
11 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring forskellige fødevarer - jeg vil forsøge at besvare så godt som muligt :)
Jeres datter må gerne få kød eller fisk, der er stegt på panden. Hun må gerne få f.eks. frikadeller (kød eller fiskedeller), karbonader, rødspættefileter, stegt torskerogn eller lignende. Det handler ikke så meget om stoffer, der kan være i en stegeskorpe, men mere om, at hun skal kunne tygge det, undgå dog stegt mad, hvor stegeskorpen er blevet sort og virker brændt.
Hun må gerne få pasta, kartofler, grøntsager og lignende, der er kogt i almindeligt saltet vand. Bruger I voksne meget salt, så anbefales det, at I bruger bordsalt og minimerer hendes salt indtag på denne måde.
Hun må gerne få færdiglavet pålæg som skinke, spegepølse og lignende. En del færdiglavet pålæg indeholder dog for meget fedt, salt og nogle gange sukker. Derfor anbefales det, at du kikker efter produkter med Nøglehuls-mærket, når du giver hende pålæg. Og så er det en god idé stadig at variere med smørbart pålæg, ligesom du bruger nu.
Hun må også gerne få mad, hvori I bruger madlavningsfløde, eller hvis I f.eks. får lidt sovs, så må hun gerne få lidt af dette. I 9-12 måneders alderen må hun gerne tilbydes lidt komælk, hvis det indgår i madlavningen, netop fordi I på den måde kan spise samme mad, og hun ikke skal have "special-retter". Det anbefales, at man ikke giver mere end 50 ml og øger til max 100 ml ved 1 års alderen. Men det er nok til, at hun kan spise med af jeres mad :)
Med hensyn til hårde typer frugt og andet mad i hånden, så er det meget forskelligt fra barn til barn, hvor hurtigt de lærer at tygge og bearbejde mad i munden - uden at fejlsynke. Mange børn er omkring 18 måneder, før de begynder at kunne tygge f.eks. rugbrød med kerner, uden at kernerne kommer hele ud i bleen, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke giver f.eks. hele nødder, mandler og rå gulerod i hele stave, før barnet er 3 år.
Hvornår jeres datter er klar til at sidde og spise hårdere mad i stykker er altså et individuelt skøn. Det afhænger ikke kun af alder, men også af hendes udvikling og modenhed - og så afhænger det også af, hvad I giver hende og hvordan. Lige præcis æbler og pærer kan skæres i meget tynde skiver i stedet for store æblebåde, de kan også koges, og du kan evt. tage skrællen af, hvis den virker meget sej. Æbler og pærer kan også gives revet på en grød eller en portion tykmælk...
Jeres datter må gerne få ost. Det kan både være smøreost, skæreost og også forskellige typer af gnaveost, humpler af ost, som du skærer. Du skal dog være opmærksom på, at ost kan indeholde en del salt, så i forhold til saltindholdet kan det være en god idé at holde mængden lidt nede. Derudover er det vigtigt, at osten er lavet af pasteuriseret mælk. Det er især udenlandske oste, som man skal være påpasselige med, da de kan være upasteuriserede. Dansk producerede oste vil normalt være lavet af pasteuriseret mælk, der er dog enkelte gårde i Danmark, som har fået dispensation fra Fødevarestyrelsen, så de kan lave oste af upasteuriseret mælk. Så tjek op på det :)
Ost kan også bruges som riveost på en varm ret eller kan bruges i f.eks. lidt sovs, lasagne og lignende, som jeres datter også gerne må få :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at jeg er kommet lidt rundt omkring det hele :) Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske